måndag 27 september 2010

måndagsvägning och Lillasyster är sjuk

Vägde mig tidigt i morse, nästan i natt, när jag hade ammat som en tok. Kände mig helt tömd, om man säger...
-12,2kg totalt sen 10 augusti. Ja, det rör alltså lite på sig igen då, men det är ju verkligen aplångsamt.

Hur mycket måste man egentligen amma, för att det ska märkas? Och är det sant att det inte hjälper till nåt förrän bebisen är över 6 månader? Otur i såfall.. amma varannan timme i ett halvår. Tror jag inte är nåt för mig.

Tanken för idag var att vi skulle åka till Trollhättan och byta lite kläder som lilleman fått. Storasyster var ju studieledig från skolan. Men så fick lillasyster feber och vi blev hemma.

Hon har idag haft 39,3grader, så inte var det konstigt att hon var risig. Om det blir vattenkoppor eller inte, får vi väl se. Den stackars lilla pricken är fortfarande väldigt ensam. Det kanske är en tonårsfinne? Jag har tvättat som en tok, och eftersom jag nu har tre torkställningar är det bara att köra för allt vad tygen håller.
Min plan var först att komma ut och gå med hela sällskapet, men jag orkade helt enkelt inte. Det blev allt annat än sovmorgon imorse. Lillebror vägrade somna om efter att han åt vid halv fem snåret.
Men en sovmorgon hit eller dit? Vad gör väl det? Skönt att komma upp, komma i ordning, göra sig snygg...

I ett svagt ögonblick lovade jag storasyster att baka. Ångrade mig och försökte ta tillbaka det, men det var ju redan kört...
Sprang och handlade jäst och nåt mer. Förberedde och så fort Lillasyster lagts i sängen, gick starten...
Lilleman var inte helt nöjd med att inte få nån uppmärksamhet alls. Och inte blev han gladare när han såg att jag var tvungen att göra mat också. I med nappen, tillbaka till knåda deg, i med nappen, tillbaka till att hacka lök, i med nappen, rulla bullar, i med nappen, tärna kyckling...torka spy, i med nappen....
Beroende på hur man lägger fram det, kan det låta som att jag varit väldigt duktig. Tvättat, bakat, handlat, lagat mat, tagit hand om liten sjukling och en bebis, aktiverat en ledig 10-åring...

En annan sida av den verkligheten är ju då att jag inte duschat, bytt underkläder, inte borstat varken tänder eller hår.. hasar runt i mjukisbrallor, nerspydd tröja och gammal mascara under ögonen. Har inte plockat ögonbrynen eller de grå håren, är stubbig under armarna. Har andats frisk luft i de 15 sekunder det tog att hämta posten.

Jag hade också tänkt att lägga ut ett inlägg med tillhörande bilder på gårdagen, vi hade finbesök av familjen Möller samt Larsson från Göteborg. Men jag har inte hunnit eller orkat.
Det var kul att träffa dem, i vilket fall som helst.

Vad tror ni om att smita ut och springa en sväng? Det kan vara en bra idé, men lika gärna en jättedålig, det vet man inte förrän efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)