söndag 8 augusti 2010

stressfaktor

Vår skrivare har lagt av. Den är inte så gammal, har funkat bra hittills... men så häromdagen började den krångla. Och lät helt hysteriskt. Som en kulspruta.
Typ lagom till att garantin gått ut. Alltså lika bra att köpa en ny som att betala servicen att få den lagad...
Och jag vet att det är urtöntigt, men jag blir så stressad av sånt här. Instruktionsböcker är bland det allra värsta jag vet. (Typ näst efter krig och svält och sånt.....)
Så här står alltså vår nya... som måste installeras. Fast först ska ju den gamla avinstalleras.... och jag avskyr sånt här... chansen är rätt överhängande att jag kommer att göra nåt fel. Vilka mer program blev installerade när den förra skrivaren installerades? Några, vilka? Inga alls? Behöver jag avinstallera dem också? Kommer alla våra bilder som ligger på HP Photosmart att försvinna isåfall?
Eftersom både datorn och skrivaren är en HP, har jag ingen koll alls... men det borde väl vara bra? Att de är HP bägge två, menar jag...? Eller?

Iallafall... jag satte igång...
Intalade mig själv att instruktionsboken är gjord för idioiter och klåpare som jag, och att de säkert har tänkt på att det ska vara användarvänligt. Ändå får jag som hjärtklappning, och är upprörd över att det ska krångla, innan det ens har börjat.
Nervöst flyttar jag instruktionsböcker, USB-sladdar, skivor fram och tillbaka. Dubbelkollar att allt finns. Allt finns, bara att börja på riktigt alltså.
Och när man väl har satt igång så är det som att se en alldeles för spännande film, man måste gå ifrån lite under tiden, avreagera sig lite, skingra tankarna, småäta sig lite, kissa lite.... och hoppas innerligt att när man kommer tillbaka ska det inte finnas nåt knasigt meddelandefönster som talar om att det har gått åt skogen.

Jorå, jag lyckades till slut.... fast inriktningen av bläckpatronerna tog 4 irriterade försök(touchscreen är inte att föredra om man vill slå på knapparna...) och det blev papperstrassel när jag skulle provskriva.... högröd och arg (för att inte tala om svettig) låg jag på alla fyra, och ryckte och slet i nån lucka på baksidan. Och, tada, där låg ett skrynkligt litet papper och gömde sig.
Nya skrivaren har en garanti på tre år. Ska vi slå vad om att den kommer funka galant, lagom tills tre år har gått?! 3 år och 3 dar kanske..?


4 kommentarer:

  1. Hahahaha - tack för en underbar SF-film!!!
    "Skrynkligt papper under lucka B" - kommer du ihåg Fahlroth???
    Hahahahaha

    Många kramar
    Gaby

    SvaraRadera
  2. Ja, det var inte så lite Papphammar över hela situationen...
    när börjar du nya jobbet?! Lycka till, och glöm inte maila mig dina nya adresser och nummer och sånt... kram

    SvaraRadera
  3. men malin, instruktionsböckerna är dina vänner...

    SvaraRadera
  4. vad är det man säger? med såna vänner (instruktionsboken alltså) behöver man inga fiender...

    SvaraRadera

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)