lördag 17 juli 2010

när det regnade igår, fixade vi vår bostadssituation

Det skulle ju inte bli kanonväder på lördagen, det hade jag koll på. Men jag hoppades nånstans att det skulle bli uppehåll så att jag kunde börja olja altanen... det blev aldrig gjort ifjol eftersom det började regna på Kanalyran och sen aldrig slutade....
Men det började regna vid 9-tiden och då låg jag fortfarande och läste i min deckare... den har jag läst ut nu förresten. (Den var inte alltför pjåkig;Tre sekunder, av Roslund&Hellström)

Men det fanns en lekstuga att hämta ute på Grinstadslätten....
Så här såg vår trädgård ut före... ni vet jordgubbarna och hallonen, de finns inte mer... very praktiskt, att ställa nåt över, för att slippa göra iordning det.... ett dött plommonträd fick också stryka på foten. Dött plommonträd = lite mer ved till braskaminen i vinter. Det är bra. Men jag hade ju gärna haft mogna plommon i augusti/september också, fast trädet frågade aldrig utan bara bestämde sig för att dö.

med min livliga fantasi, såg jag framför mig hur det lilla söta huset skulle slå frivolter ner från lastaren och landa på högkant på gatan. Eller i flisor i en hög (vilket helt säkert hänt om jag suttit bakom spakarna, spakarna, säger man så?)(uppväxt på landet men har aldrig kört en traktor, nu räcker det med parenteser)... Men det gick bra...

Och nästan på plats... otur för Markus äldre bror, men tur för oss, fick han också hjälpa till. Och Markus pappa syns också lite i bild, iallafall en del av honom.
Nu behöver vi alltså inte bygga ut eller leta efter nytt hus, vi skulle kunna flytta ut vårt sovrum dit på direkten, och ha löst hela grejen. Det är nämligen klickgolv, träpanel på insidan, indraget el och dessutom isolerat! Va, vad sägs om det?!
Så var har vi fått tag på en sån rackarns bra lekstuga, undrar kanske nån? Den har barnens farfar byggt, för hand, helt själv, vilket är smått otroligt.
Och det är nästan lite jobbigt att ta emot nåt så fint, hur kan man säga tack, eller visa tacksamhet tillräckligt?
Kaffe&fika? Känns ju fjuttigt....
Men vi ska nog komma på nåt, detsamma gäller ju även brorsan som fick hjälpa till (och bli dyblöt) och ytterligare en bror som fick ställa upp och låna ut sin traktor....
Barnen, är överlyckliga och har börjat inreda den med alla möjliga fula möbler jag har gömt på vinden... nej, vi måste nog ytterligare en vända till IKEA är jag rädd(eller glad)....

4 kommentarer:

  1. Blir gör fint och barnen kommer ha så kul! Säg till om det är något vi kan köpa med från Ikea nästa gång vi kommer hem. Har väldigt söta glas o servis!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, det såg vi när vi var nere senast, men tror du att det kopplade? Du får gärna köpa med lite koppar, fat, glas, bestick... de har kanske nåt färdigt kit?
    Säg hur mycket det går på, så sätts det in.. :o)

    SvaraRadera
  3. Fixar det! Kan slå dig en signal när jag är där!

    SvaraRadera

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)