måndag 19 oktober 2009

ordnung muss sein!

Måndag, jag hyser nån slags hatkärlek till måndagar. Å ena sidan en brutal start på veckan, helt olik den slappa sköna söndagen.. Å andra sidan, det finns nåt drag i mig som gillar scheman, ordning och reda, listor med saker att göra, effektivitet... undrar ibland om jag är lite tysk i min läggning?
Storasyster frågade mig häromdagen, "mamma, vad gör du och lillasyster egentligen, hela dagarna"?...
"Tja... vi".... jag kom inte riktigt på vad jag skulle säga...

så här är min måndag förmiddag, i typ kronologisk ordning;
Upp kl 07.00, väcka barnen. Plocka ur diskmaskinen, ställa ner disk i diskmaskinen, kör igång en ny disk, fråga barnen tre gånger om de har klätt på sig.
Vem har bad idag? Någon som har jympa? Få fram alla grejor. Tänd akvarierna, kanske lite mat?
Ta fram frukostgrejor, ta en macka på stående fot.
Lillasyster vaknar, mys 3 minuter i soffan med de frukostätande äldre syskonen. Hur ska det gå för Jordriket i Avatar? Har Jordkungen i Ba-Sing-Se upptäckt att Kyoshu-krigarna inte är de som de säger att de är?
Kramar och pussar de äldre barnen hej då, matar Lillasyster med gröt, och byter kläder på henne.
Plockar ner tvätt, viker den, försöker hindra Lillasyster från att dra ner alla högarna från bordet. Bädda sängarna, vädra ur sovrummet. Hämta in växterna från altanen. Oj, måste ta på mig kläder, även om pyjamasen är läskigt bekväm.
Gå till miljöstationen med plast, metall och glas. Panta flaskor på vägen. Ta en extra omväg för att lämna tillbaka en DVD-film. Njuter av höstluften.

Tar en extra sväng runt kvarteret för att kunna kika lite på ett utbygge, men så typiskt är någon där och bygger... kan inte med att titta så mycket som jag egentligen har lust till... Funderar på om jag ska ta en lång promenad, Lillasyster har somnat, eller om jag ska ta ett träningspass framför TV-n... går hem..

Byter inte om till träningskläder. Rotar i kylen, tar fram grejor till lunch... Sätter på den gamla datorn för att lyssna på I-tunes. Skalar rotfrukter, och skär kött i skivor. När köttet fräser i pannan, smiter jag ner i källaren och hämtar upp en tvätt. Lägger i en ny tvätt.
Varvar kökstjänst med att hänga upp tvätt, småspringer fram och tillbaka. Lillasyster sover fortfarande. Perfekt.
Värmer matrester från igår. Lillasyster vaknar såklart. Hungrig. Hon får lasagne, på burk. Men blöjan måste visst bytas först...Vi äter samtidigt, jag gör mig själv en kopp varm choklad..... för jag bestämde mig för att jag visst var värd det.

Sen är klockan typ dags för hämtning på skolan..... det var den lugna biten på dagen... :o)

Måndagar får tisdagar att verka så härliga, I like!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)