lördag 31 oktober 2009

Johan..?

Jag och Lillasyster skulle se på rally, och satt i en buss, för att få lite bättre utsikt. Strålande väder, i en hamnstad. Mycket flaggor och vimplar och sånt.
Storasyster är inte med, hon är upptagen med att styla en brygga med vita plastmöbler, med prickar på. Hon reder sig bra tycker jag. Det kan hon inte ha ärvt från mig.
Plötsligt hoppar det på en man, klädd i svart skinn och med stor svart hjälm. Svarta glasögon. Han ska köra bussen. Han är rallyförare. Bussen ska vara med i rallyt, i den s.k. bussklassen....

Jag får panik, var är Lillebror, han är på bryggan och leker, och kan ju inte simma... det börjar blåsa och regna vid bryggan.. jag kan se framför mig hur han ramlar i, och viftar med sina små armar...

Kartläsaren hoppar också på och presenterar sig som Johan... jag hör inte efternamnet, men ser ansiktet klart framför mig.. det är han som har en pappa som är död och som var regissör. Han spelade i Ebba och Didrik. Johan Ulvesson tänker jag hela tiden, fastän jag vet att det är fel. Ulvesson, Ulvesson, Johan Ulvesson är i bussen. Fast det är han inte.

Jag oroar mig inte för att det inte finns någon bilbarnstol till Lillasyster, jag tänker mest på hur jag ska kunna hjälpa till och styra upp det hela, inifrån mobilen som jag befinner mig i. Och vad är det kartläsaren heter egentligen?

Klockan är 08.00 och jag vaknar med halv nackspärr, av Lillasysters joller i barnsängen bredvid. Johan Wideberg heter han!

1 kommentar:

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)