lördag 8 januari 2011

fortfarande lördag....


ja, men det är ju det. Lördag fortfarande. Iallafall jag och de äldsta barnen ser på discovery om vår hjärna. Om vårt undermedvetna, vårt minne... en massa grejer. En sk mentalist (tyvärr inte han på bilden) som visar olika trick med människor, tankeläsning m.m. Väldigt intressant. Och självklart tänker jag att "nehej, du, jag skulle minsann aldrig gå på nåt sånt"... för så tror man ju. Att man själv ska vara lite smart och inte så lättläst.
Men nåt jag funderar på ibland är istället vad som avgör vilka saker som bestämmer sig för att fastna i huvudet, när det är så mycket annat som vägrar stanna kvar?
Jag har väldigt svårt för kungar, deras barn och barnbarn, vad de hette och varför... historiska saker... men av nån anledning har årtalet 1520, för Stockholms blodbad fastnat. Varför?
Jag vet att Peter O'Toole spelade huvudrollen i den ofattbart gamla och svartvita filmen Lawrence av Arabien. Varför? Jag har ju inte ens sett filmen..
Jag är grymt imponerad av periodiska systemet och hade gärna kommit ihåg mer av det jag läste på högstadiet och i somras... men icke. Däremot minns jag att en klasskamrat på gymnasiet inte spottade ut tuggummi på marken, ifall det kom en liten fågel och pickade i sig det. Då skulle det fastna i näbben och fågeln slutligen dö. Och jag tänker på det varje gång jag är ute och går, och har glömt spotta ut tuggummit innan jag gick.
Paul McCartney gifte sig med en vegetarian, Linda, och de startade bandet Wings. De andra Beatlesmedlemmarna var inte så hejdlöst förtjusta i henne. Jag är inte nåt Beatlesfan, totalt onödig information som tar plats på min hårddisk. Jag hade mycket hellre haft lite mer kapacitet vad gäller lokalsinne istället. Kan man byta, eller nåt?
Det är lite samma med hjärnkapaciteten som med vikten, det sitter liksom lite på fel ställen.

1 kommentar:

  1. Haha!!! Både jag och pippifåglarna tackar dig för det!!!
    /S

    SvaraRadera

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)