onsdag 18 november 2009

skönhetssömn efterlyses

23.45 Lillasyster vaknar och gråter, har precis somnat och fattar inte vad det är som låter? Vem gråter? Vad är klockan? Plockar tillslut upp henne och bär henne tills hon somnar om.

00.30 Lillasyster vaknar och gråter, jag hänger halvt sovande över spjälsängen, har hittat en ställning som funkar. Försöker buffa på henne i sängen så att hon ska somna om. Funkar efter ett tag, när hon har masat runt lite. Var det hon som fes?

01.45 Lillasyster vaknar och gråter, slutar med att jag får sitta med henne i famnen i sängen. Hon spänner kroppen, som om hon har ont i magen? En rejäl fis, och sen somnar hon om. Skönt, då var det problemet löst tänker jag. Smiter upp och laddar en "spruta" med alvedon, ifall hon skulle bli mer febrig. Är lite mosig i huvudet och ställer in flaskan i skåpet med nappflaskor, istället för kylskåpet.

02.40 Lillasyster vaknar och gråter, igen. Tar upp henne, hon känns varm, ger henne lite vatten och alvedon. Har hon ont i magen? Varför har hon ont i magen? Är det på grund av alvedonen? Isåfall blir det ju inget bra... får man ont i magen av alvedon? Hon somnar om i min famn, lägger henne bredvid mig i sängen. Jag får ligga still som en pinne.

03.43 Lillasyster vaknar och gråter, alldeles för tidigt. Hade räknat med att få sova iallafall 2 timmar i sträck, fullproppad med alvedon, som jag fantiserar om att hon är... lägger henne på min mage, kan det funka? Pyttsan, hon klättrar bara runt i mörkret och volangerna. Funderar också på om det vore mysigt att ha självlysande stjärnor i taket? Kan man ha det som vuxen? Om man ändå ska vara vaken, kan det ju ändå vara mysigt..

04.50 Å så vaknar hon och gråter igen... jag har lust att skrika men det funkar inte, ett vaket barn är trots allt bättre än tre...Markus tar henne, bär runt henne. Men storebror har vaknat och han får följa med honom istället. Hon är min igen... bara min...lägger henne bredvid mig i sängen, gråter, vrider sig, sätter sig upp, lägger sig ner, släpper ner sitt övertrötta huvud rakt i mitt ansikte, med en smäll... Hon fiser så det smäller i blöjan också...Jag tänker att om jag pratar henne tillrätta så går det nog. Så det gör jag, med långsam, mörk röst talar jag om för henne att hon måste visa hänsyn. Det finns fler barn i huset. Det handlar inte bara om dig, säger jag, du får sluta vara så egoistisk... och det funkar!

06.30 japp, då var det dags igen. Gråter, och vaknar...världens längsta fem minuter. Den här gången fiser hon nästan direkt, och slappnar sen av och somnar om. Mina ögon hänger nere vid knäna. Ska jag gå upp, eller ska jag ligga kvar de sista 20 minutrarna innan klockan ringer. Men jag hinner inte bestämma mig förrän klockan ringer.. så jag hann inte ens njuta av dem...

God morgon!
07.40 vaknar sen Lillasyster till liv. Ingen gråt, inget magont. Inget klättrande, eller masande.... Här tar hon en liten paus från allt, vid 10-tiden....
Kilopriset var riktigt lågt i natt, men på nåt konstigt sätt, så är allt förlåtet, bara det blir ljust ute...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)