lördag 28 november 2009

bio

Jag älskar att gå på bio, det är nåt alldeles speciellt. Innan man fick barn var just detta, inte nåt man uppskattade tillräckligt mycket. Att komma iväg, fixa sig lite godis, smita in i en mörk salong och sjunka ner i den mjuka fåtöljen, bakom en inte alltför lång människa... Att bara få flyta med i någon annan verklighet, inte bekymra sig om nåt...

Men nu har jag barn. Tre stycken, och det var evigheters evighet sen jag sist var på bio. Jag har för mig att det var nåt tecknat... Råttatouille? Det är möjligt..

Så därför har jag i stort sett missat alla filmer som kommit ut de senaste åren. Men är man bara tålmodig så kommer de på tv inom en rimlig tidsperiod.
Jag hade till exempel inte sett Matrix. Bara hummat lite tyst när andra pratade om Neo, Trinity och de där konstiga, läckra koderna som dansade nerför skärmen, i neongrönt. Låtsas att jag fattade vad de pratade om. Matrix var ju början på en ny era filmer, sas det....

Men igår kom min chans, till revansch, den gick på tv... Nu så!
Men jag blev gravt besviken, det var olika verkligheter, konstiga dataprogram, biffen killen åt fanns inte ens på riktigt. Konstiga små vakter som såg ut som mekaniska bläckfiskar.
"skeden finns inte, det är du som måste böja dig" - och så såg Neo ut att fatta galoppen, och så böjde sig skeden.... eh???
Det blev alldeles för många nivåer av verkligheter för mig, så jag ägnade mig åt helt andra saker;

- Neo hade fruktansvärt snygga arbetskängor - vill ha!
- Vad var det för kakor som oraklet bakade?
- hade makeup-artisterna tagit ledigt när det var dags att sminka Morpheus?
- vad var det för märke på mobilerna som de använde, som funkade tvärsigenom alla verkligheterna?

I slutändan var det ingen förlust, att jag missat den på bio.

Men "Bröllopsfotografen", skulle jag gärna vilja se, på bio....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)