söndag 19 december 2010

mer jul, ge mig...

Jag tokälskar julen! Julstämning. Det är så gôtt... jag börjar längta redan i slutet av oktober. Längta efter att det ska bli slutet av november, så att jag kan få börja känna julstämning.

Jag har lite svårt att förstå människor som inte gillar jul(jo, jag fattar de som av olika tragiska omständigheter inte uppskattar juletiden, men andra?). Som tycker att de är sönderstressade. Som bara tycker att det är ett spektakel som handlarna har kommit på.

Glögg, pepparkakor, clementiner, julskinka, paket, julspel, luciatåg, tomteskägg med konstig lukt. Allt sånt där. Lusse lelle i fel tonart.

Jag tänker så här... om man inte tycker om julen, så får man se till att göra den, så som man vill ha den, så att man tycker om den... eller? Med eller utan julgröt, med eller utan julklappar, med eller utan rim. Med eller utan Ernst Kirschsteiger. Med eller utan sill. med eller utan släkt och vänner. Hembakt eller hemköpt.

Njut av pepparkakor och lussebullar i slutet av november, ta ut stämningen i förskott. Gör knäck i början av december. Ät upp den på en onsdagkväll. Mitt i en vanlig vecka. Koka skinkan innan jul och käka skinkmackor sent in på kvällarna...
Köp lite presenter nu och då, börja i oktober (why not?), nån tröja, nya klädnypor, nån bok, fina stearinljus.... det måste väl vara bättre att dela upp kostnaden för julklapparna på tre löningar istället för på en löning. Den löningen som sen ska räcka ändå in i januari....

Så tycker jag. Och ikväll har vi glöggat med härliga vänner. Mysigt i världsklass, fastän vi inte befann oss i en fjällstuga som är tiptop och pyntad. Mys i världsklass fastän Sverige förlorat mot Norge. Gott sällskap och en tjock gran. Kort och tjock.
Livet är bra härligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)