onsdag 6 oktober 2010

när man inte är bra på matte...

Jag vet inte om någon mer läst på "baksidan" av 1-liters mellanmjölkförpackningen det senaste?

Iallafall så är det tema "Räkna med naturen"... det är lite som att titta på Vi i Femman och känna sig allmänbildad när man kan svaren (tills man kommer på att de är barn och man själv är vuxen...)
Eller jag trodde att det skulle vara så... jag vet ju att matte aldrig riktigt har varit min grej, men ändå. Här är det ena problemet...(jag citerar, orkade inte scanna och hålla på..)

A: Ett fiskekort och en burk mask kostar tillsammans 25 kronor. Kortet kostar 20 kronor mer än masken. Hur mycket kostar masken?
- då tänker jag att masken borde kosta 5 kronor. Det känns lite logiskt. Men facit säger så här; 2,50 kronor.... (och ett tips ger de också 2x+20=25)
Det stod ju aldrig att det var två burkar med mask... eller är det jag som är helt bakom flötet...?

Jag ammar.

Kan det förklara känslan av att man är lätt bortdomnad innanför pannbenet?

6 kommentarer:

  1. Go kväll tösa. Jag ska vidarebefodra denna högst intessanta matematiska fråga till din fader, han med den inbyggda "komputern",du vet!! Du får svar på söndag, nattinatti//mor

    SvaraRadera
  2. Hej vännen! Du har väl redan kommit på hur man ska tänka, men OM nu detta grämer dig natt & dag så kommer en opedagogisk förklaring här;
    de menar att man ska tänka såhär; att det kostar 20kr MER så först måste man dela lika på den kvarvarande summan 5 kr. Masken kostar 2.50 och det andra 2.50 = då kostar de lika mycket - men sedan kostar ju det andra alltså 20 kr MER och då blir det 22,50kr för den ena saken och 2,50 kr för den andra - helt ologiskt håller jag med om.....
    (Men precis så här håller de på och "tänker" i Julias mattebok och som hon haft i läxa därför råkade jag vara med i tankebanorna just denna gången....!!!!) KRAM P

    SvaraRadera
  3. Precis så mannen, han med komputern i hövvet och tillika M:s fader,kl.07.00 i morse, och de utan att ens blinka. Orättvist enkelt för en del//mor

    SvaraRadera
  4. tackar, vad söta ni är. Jag läser flera gånger och förstår lite bättre för varje gång...

    Om masken kostar 2,50, så kostar fiskekortet 22,50 = tillsammans 25 kronor. Och då kostar dessutom kortet 20 kronor mer än masken.

    God I'm brilliant...

    SvaraRadera
  5. Yes you are, dotera mi//mor

    SvaraRadera
  6. Ska försöka träna upp min pedagogiska sida så kanske det kan räcka med att du läser förklaringen EN gång hädanefter, men trägen vinner så läs om och om igen så sitter snart kunskapen på rätt plats så kan du briljera en annan gång..Kram Pillan

    SvaraRadera

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)