torsdag 11 mars 2010

min torsdag

den har varit helt ok faktiskt , so far, den bästa dagen i veckan hittills... det får vara slut med grinandet nu tänkte jag, och gnällandet. Och det patetiska drömmandet om att få vara Maria Montazami för en dag eller två.
Perspektiv ska bli mitt nya ord. Varför?
Jo, jag hittade en blogg av en tjej, född samma år som mig, född och uppvuxen i Billingsfors här i Dalsland. Jag tänker att jag säkert spelat fotboll mot henne, som ung tanig tonåring.
Vid födseln av sitt barn upptäcktes att hon hade en väldigt aggresiv form av cancer, och nu 1,5-2 år senare ligger hon för döden, och hennes man skriver sporadiskt i bloggen.
Det känns så märkligt att läsa, både skamfullt (eftersom jag själv är frisk, och har tre friska barn) och fascinerande, som om det inte vore på riktigt, utan bara en bok.
Perspektiv, får bli mitt nya ord. Jag vet att det inte hjälper henne, men det gör ju skillnad i vår lilla omgivning, vår bit av världen...
När jag gnäller om morgontrötta barn, läxor som inte gjorts i tid, strumpor som ligger överallt, mjölk som glömts kvar på bänken, när toaletten inte spolats, en Lillasyster som bara snorar, make som inte är hemma, eller pratar för mycket i telefonen, när jag grinar över att jag kommer att se ut som en Michelin, äter för mycket, eller för att jag och storasyster har haft nåt gräl.... Perspektiv!
Det finns de som skulle ge vad som helst för ännu ett gräl med barnen, för att hitta ännu en socka på fel ställe. Eller en härligt grinig och snorig Lillasyster.... För det betyder att de lever....

Idag var min inplanerade tvätt- och städdag. Förra veckan var jag hysterisk och putsade toaletten med tandborste, torkade av alla skåpsdörrar och karmar, kylskåp, lister...ni vet, överallt där man kanske fuskar när man har lite bråttom.. jag låg halvvägs in under soffan (där visste jag att jag fuskat säkert i ett par veckor....) och fick bort precis allt.
Så idag skulle jag bara ni vet "ögontjäns-städa"... Bara ta sånt som syns....
Men det är nåt konstigt med den där soffan, för idag, när jag skulle krypa in där under igen (utan att fastna), så var det precis lika mycket damm och skit där som förra veckan (och då har jag ändå snabbsstädat under den med min excellenta mopp minst en gång också). Jag hittade 3-4 pusselbitar, en gaffel, en bok, ett Bakugan-kort, en dekoration från skolan, en brosch... när kom allt dit?! Det liksom förökar sig av sig själv...

Nu ska jag iallafall göra lunch, kyckling med pesto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)