fredag 5 mars 2010

kaffe åt folket

Jag har rensat i min urgamla receptpärm. Slängt såna recept som jag handskrivit, men inte gjort en enda gång på de femton år jag haft pärmen... satt i nya, som jag inte heller har gjort... ännu..

Ramlade över ett kakrecept som jag inte gjort på länge, men som var en favorit ett tag. En lite mera vuxen variant av kaka... ja, man kan ju försöka, eller hur?

Farmors kaffekaka
2 ägg
2 kkp strösocker
1 kkp starkt kallt kaffe
2 kkp vetemjöl
2 tsk bakpulver
lite smält margarin, men det behövs egentligen inte (ja, det stod så i receptet...)
lite valfria hackade nötter, om man vill och har hemma (ett fantastiskt recept, redan här, eller hur?)

Gör som man brukar, vispa ägg och socker, blanda ihop mjöl och bakpulver, blanda ner allt det torra, tillsammans med kaffet. Tada, klart!
Eller ja, det blir klart när man haft kakan i 175-200 grader, i okänt antal minuter, man får prova sig fram med en sticka. Lycka till!
(jag tycker det är godast att strö nötterna över kakan, innan man sätter den i ugnen, då blir ytan knaprig och härlig, men det är ju bara jag det...)

Ja, lycka till iallafall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)