tisdag 24 maj 2011

när man inte ens har tur med vädret

ja, nu passar vi på att skriva inlägg. Alla sover.

Idag var en riktig skitdag, i ordets rätta bemärkelse. Den började dåligt redan igår kväll, som en gammal kollega på PM6 planeringen skulle ha sagt.

Jag och Lillasyster, vi blåste till dagis i morse(varför har man aldrig den medvinden när man cyklar?), tyvärr satte hon ena foten i en präktig hundbajs vid ankomsten. Och just idag var jag alldeles för trött och grinig för att se humorn eller I-landsbekymmer-statusen i det hela. Jag tänkte inte att jag var så tacksam för att det var just hundbajs, istället för kattbajs, som ju luktar långt värre. Jag suckade och blev sur.
Sen fick jag med en pinne till hjälp, och en vattenpöl, pilla bort allt klet. Och det luktade faktiskt visst. Och vem rastar sin hund, och låter den skita utan att plocka upp det, en halv meter från dagisgrinden? Det skulle jag gärna vilja veta. Så att jag kan maila.

Hemma igen, efter att Lillasyster sovit middag och ätit, får hon skrota runt lite utan blöja. Hon har inte visat nåt större intresse för hela grejen, men jag tänker att en liten stund kan vara bra, för att vänja henne vid känslan. Jag frågar henne kontinuerligt om hon behöver kissa. Nej, är svaret jag får varje gång. Men fem sekunder efter att jag frågat henne, säger hon, "nu har jag kissat mamma". Värsta stora pölen i köket. Jag tänker inte att det var tur att hon inte bajsade iallafall. Jag suckar och blir sur. Igen.

Eftersom hon nu har tömt hela blåsan, tänker jag att det är riskfritt att låta henne skrutta runt en stund till. Jag vill inte låta mig nedslås av lite kroppsvätskor, utan vara en bra mamma. Inte en sur mamma. Jag frågar henne kontinuerligt om hon behöver kissa, eller bajsa. Men svaret jag får är hela tiden nej. MS kommer hem från jobbet, kramar om henne, pratar lite med henne, kilar ner i källaren för att duscha eller nåt. När hon vänder ryggen mot mig ser jag att hon har gjort "stora A" i trosorna....
Hurra! Grattis mamma! Varje dag är tydligen Mors dag här...

Hon fick på sig en blöja sen, för nu orkade jag inte chansa mer. Inget mer bajs eller kiss idag tack. Inga mer pinnar att göra rent med. Någonstans. Ingen mer bajslukt under mina fingernaglar.
Det är inte så att jag blir eller blev arg på henne, men jag hade inte riktigt förmågan att käckt skoja bort det. För det var inte roligt. Jag tyckte inte det. Inte idag.

Så där, det var min dag. Hur var er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)