torsdag 22 september 2011

Baka!



Här i en riktigt gammal kokbok, har jag plitat ner receptet på silviakakan jag åt upp för ett par dagar sen. Jag lärde mig den när jag jobbade i ett dagiskök. På den tiden när maten lagades på plats. Stoneage.

Silviakaka;

4 ägg

4 dl socker

4 dl mjöl

4 tsk bakpulver

2 dl kallt vatten

Vispa ihop ägg och socker fluffigt, blanda sen ner resten, som ni brukar göra när ni gör sockerkaka, typ. På en långpanna, i mitten av ugnen 200 grader, tills den känns torr och fått fin färg.

Kräm;

200 g margarin

2 dl socker

2 äggulor

4 tsk vaniljsocker

Blanda allt i en kastrull, sjuds i en kastrull, rör om, rör om, rör om. Tills det tjocknat. Det kan ta lite tid. Bred sen krämen över kakan, och strö över kokos. Skär fina rutor och ät upp alla kanterna själv. Så gott. Och nyttigt. För själen säkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)