måndag 14 februari 2011

platt söndag

Vilken matdag. Dålig matdag.
Söndagar brukar var så slött sköna, långsamma och med god mat.

Det började redan vid frukost. Jag lyckades på nåt vis förstöra korven med risgrynsgröt så att den blev helt rinnande vid servering. Succé.

Sen gick dagen vidare och jag gjorde paj. Köttfärspaj. I tanken skulle det vara pajdeg i botten, köttfärs, grönsaker och ost. Smaskigt. I verkligheten gjorde jag nåt helt annat och blev förvånad. Den plattaste pajen nånsin, ca 2cm inkl degen. Som inte hamnade i botten utan ovanpå.

Fick pajdeg över och fick en snilleblixt. Jag bakar in socker i degen, så gör jag en blåbärspaj. Clever. Men det gick inte att få in så mycket socker i degen som jag trodde, och glömde jag sockra bären. Och ha i potatismjöl. Så det blev en rinnig, platt och sur paj. Med köpt god glass till. Eller som mannen i huset uttryckte det;

det var inte så farligt, bara man inte tar för mycket i taget.

Slutligen lyckades jag misslyckas med varma mackor också. Vilket ju egentligen inte ska gå att göra... Men det verkar ha varit en sån där dag.... Men de fick vara för kort tid i ugnen så själva brödet var mjukt och helt fel.


Men för att ge mig själv en liten klapp på axeln, lite upprättelse, så är här ett kort på vår melodifestivalefterätt. Panna cotta med bärsås och hallon. Ja, de är gjorda på pulver...vilket inte heller var meningen, det bara blev så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)