måndag 7 februari 2011

helgen i bilder, iakttagelser och lärdomar.. å sånt typ..

Så där... då var vi alltså hemma igen. Och som alltid, det är "borta jättebra, men hemma jättebäst"... om man frågar mig.
Inlägget blir en lista av slutsatser, blandat med otroligt vackra(som vanligt alltså) bilder. Så är tanken. Så vet ni.

* även om du vet att du packat ner ALLT, så är det ändå nåt du har glömt. Stensäkert.

* man kan inte ha för stor bil, när man ska packa in i bilen är det alltid för trångt iallafall.

* det tar 54min att få in packning, 4 barn och annat löst i bilen (inte de 24min vi hade på oss, för att komma i tid till avtalad tid..)
Jag, ärkemonstret i packning, fick hedersplatsen, längst bak i bilen. Sån här är utsikten därifrån. To die for..
Min utsikt åt vänster...

* även om du har packat med sjuklig koll på var allt ligger nånstans, så blir det alltid en väska (förslagsvis min handväska) som blir en märklig blandning av allt som kanske kan vara bra att ha tillgängligt i bilen. Och annat som man råkat glömma. Vad gör till exempel annars kaviaren här? I väskan fanns även barnens tandkräm.
* även om du tycker att du tar miljoner kort, så är det alltid nån, eller nåt du har glömt. Det här är t.ex. det enda kortet som ger nån slags bild av hur det såg ut. Själva stugan har jag inte tagit på.
* packa inte ner en påse skorpor, och tro att du ska sitta och äta dem, när alla andra äter muffins, Marabou och ballerinakex.
* Värmlänningar älskar trähus. Och att sätta korrigerad(jag har alltid trott att det hetat korrugerad, men det är tydligen fel, eller?)halvgenomskinlig plast på farstun. Iallafall de som bor längs vägen till Branäs. Min praktiska estetik kanske skulle göra sig här uppe?
* hur lång en sträcka känns är verkligen relativt. Om man måste stanna för att en liten människa kräkts ner hela sig och bilstolen, inte bara en utan två gånger (första gången efter ganska exakt 12 minuter).... då känns det lite längre. Och om en ännu mindre människa får magknip och är desperat ledsen och talar om det i X antal decibel. Då känns det också aningens lite längre...
* vilken skillnad att sitta på en toa med värme. Där inte allt riskerar att frysa till. Ah.. och värmeskåp. I totally love them.

* om du har tänkt att få influensa, och ändå inte vill stanna hemma, utan istället riskera att smitta ner alla andra.... packa med Alvedon. Ipren är verkligen inte nån höjdare. Det tar ju evigheter innan den biter. Vem har tid med sånt?
* packa ner snygga långkalsonger, så att du står dig i konkurrensen. Det är ju lite av en alternativ verklighet, där alla går i långkalsonger. Och har man ingen ända att skryta med, kan man ju försöka med långkalsongerna istället.
* packa ner extra toarullar. Det går åt förvånande mycket toapapper, när man är 20 pers i en stuga.

En styck Branäsbjörn. Den enda jag fångade på bild, den satt med/på en pinne i snön...fast. Så det var ju ingen större utmaning.
* om man måste stanna och äta på Värmlandsporten/Stöllet, förbered dig på att det är SAMMA. Det är samma meny som alla andra gångerna, det är samma inreding. Maten smakar samma(= ingenting alls). Och det är samma slags människor som är där.
nej, nu orkar jag inte mer. Nu ska jag dricka mängder med the idag, försöka bli frisk. Jag har en massa andra kort också, där människorna faktiskt har fastnat (och en hel rad med andra väldigt viktiga slutsatser).Men jag är inte helt säker på att de vill visa sig i långkalsonger och snoriga näsor. Och hår med märkligt rufs... så ni får fantisera själva.

2 kommentarer:

  1. Fy vad gött att ni har haft en go resa...eller har ni det, eller vad hände egentligen? Tur att jag har hört storyn från den andra extrema sidan...DAVID. Tänk att ni 2 människor, totalt olika, ändå har så kul ihop i en liten stuga uppe i norr.
    Välkomna hem ^^

    SvaraRadera
  2. vi har haft en härlig resa, fullt med rätt roliga människor, otroliga mängder fika och mat... men jag lyckades bli sjuk oxå. Men sånt är det. Jag skulle mest vara med de minsta barnen i vilket fall som helst. Fast jag hade ju packat lite träningskläder, som fick åka med hem helt oanvända....
    Israel låter också som en härlig resa, kul för dig/er!

    SvaraRadera

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)