tisdag 16 november 2010

julstämningstest!

Fick ett infall och kände för att se om det gick att skapa sig lite julstämning, mitt i november, mitt på ljusa dan...
Jag älskar advent. Inte pyssel, inte tomtefigurer, inte juldukar eller julgardiner... men själva tiden innan, lukten av glögg, förväntan, mys på kvällarna... (tiden innan man får kramp i fingrarna av att slå in paket. Tiden innan man förtvivlat letar efter presenterna man köpte i god tid och gömde... och nu inte hittar...)
Så jag tänkte att jag skulle baka lite..... och faktiskt, det blev inte helt tokigt! Vad sägs om pepparkaksmuffins med lingonfrosting?

100g margarin, rumstemp.
2,5dl farinsocker
2 ägg
1,5dl gräddfil
3dl vetemjöl
1msk kanel
1tsk kryddnejlika
1tsk ingefära
1tsk bikarbonat

1.Rör margarin och socker pösigt, ta sen i ett ägg i taget.
2.Rör ner gräddfilen
3.Blanda alla torra ingredienser och blanda ner dem också.
4.Fyll muffinsformar (15-20st, beroende på storlek)
5.Ställ i ugnen, som du redan har satt på 200grader, och sen tar det 10-15min. Det luktar ljuvligt i hela huset!

Toppingen höftade jag ihop med smält margarin, florsocker och lite lingonsylt(utrört i lite vatten).

3 kommentarer:

  1. Ser ju underbara ut - jag hugger receptet rakt av!! Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. dom godaste muffins jag nånsin ätit faktiskt. Utan att överdriva. De slår till och med chokladmuffins... vänta nu, ...är det möjligt?!

    SvaraRadera
  3. jag är fika sugen...

    Men känner jag dig lär det inte finnas en enda kvar, inte ens en smula. (på sig själv känner man andra) ( eller som mamma skulle ha sagt; man känner sin löss på gången) (va det så hon sa tro?)

    ja ja... får la baka egna då :-)

    //spp

    SvaraRadera

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)