tisdag 22 december 2009

vad jag ska ha till löken...

Jag har i nåt tidigare inlägg listat dofter som jag gillar. En som inte var med är stekt lök... det är ju en underbar doft. Eller en grillad vitlök....
Så jag blev jättesugen på att försteka löken till min Jansson, det är kanske i tidigaste laget, den ska inte göras förrän på själva julafton har jag tänkt. Men iallafall, löken skalades och ligger nu och doftar i stekpannan.
Och nu vill jag plötsligt inte spara den, jag vill använda den... men till vad? Eftersom Lillasyster har gjort allting under protest idag, har jag inte orkat ta mig hela vägen till affären. Tomt i kylen... hur låter;
Inlagd gurka med en massa lök till?...
Färsk gurka med en massa lök till?..
Brieost med en massa lök till?...
Rester av en korvgryta... med en massa lök till?
Stekt potatis...
Jag ska nog komma på nåt. Å andra sidan, väntar jag bara tillräckligt länge, blir jag så hungrig att det mesta smakar helt ok... det viktigaste är ju att det matchar löken...

4 kommentarer:

  1. Stekt potatis, stekt ägg och stekt lök!!

    SvaraRadera
  2. löksoppa... med ostgratinering över... mmmmums!

    SvaraRadera
  3. eller varför inte en ordentligt förkyld isak med äckelhosta med lite lök på :-))

    SvaraRadera
  4. du kan få behålla äckelhostan... jag har egen här... Stora lillebror har hostat mig i örat halva natten... uäh!...

    SvaraRadera

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)