måndag 7 december 2009

Tryffeltårtan!

här kommer receptet. Hade först tänkt att vara lite exklusiv och märkvärdig och därmed vägra lämna ut det. Men jag ångrade mig. Det var roligare i fantasin, att få låtsas vara exklusiv...
Här kommer receptet, direkt från tidningen, men med egna kommentarer;
TRYFFELTÅRTA 14-16 bitar (beror ju helt på...)
Botten:
100g smör/margarin
200g mörk choklad (gärna 70% - men block funkade ju också)
2 dl strösocker
4 ägg
Saffranstryffel:
0,5 kuvert saffran (hoppade jag över helt och hållet, saffran har jag bara i fisksoppa)
1 dl vispgrädde
200 g vit choklad
Garnering:
ca 75 g mörk choklad
40 g nötter (jag blandade hejvilt med mandlar, pecan- och valnötter)

1. Ugnen på 200 grader
2. Smält smöret i kastrull, lägg sen i chokladen så den får smälta i smöret. Rör om.
3. Vispa ner socker och sedan äggen, ett i taget. Häll smeten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
4. Grädda på andra falsen nedifrån, ca 15-20 minuter. (här får man kolla lite, beror på ugnen man har). Låt kallna.
5. Börja gör tryffeln: koka upp grädden och smält sedan chokladen i den. Vill man ha saffran, stöter man det i en mortel och har med när grädden kokar upp. Jag använde istället rivet skal från en apelsin. Häll sedan över kakan. Låt stelna.
6. Smält chokladen och doppa sedan nötterna till hälften, låt stelna och lägg dem på kakan.
7. Onödig info; den går att spara i kylen eller frysen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)