måndag 14 december 2009

tvätt

Jag hörde nån viktig person sitta i tv och säga att vi tvättar rätt ofta. Alldeles för ofta. Det kan säkert stämma, jag tycker jag är i tvättstugan eller viker tvätt framför Tv:n jämt. Men han sa också att bara 7% av tvätten egentligen är smutsig... kan det vara så, verkligen? Jag är inte helt säker på att jag vill att det ska vara sant...
Hur menar han då? Om en tröja är helt ren, och så får jag säg, en tandkrämsfläck på den... då byter jag såklart tröja och lägger den i tvätten. Visst, säkert 95% av tröjan är ren.. men nog måste man väl tvätta tröjan ändå? Eller?...
Eller menar han att vi tvättar kläder som det hade räckt att kanske vädra?

7% är nästan ingenting. Lägger jag all denna tid på egentligen nästan ingenting?!...

Jag, eller vi, tvättar en tvätt om dagen, i snitt. Mer på höst och vår, mindre på sommaren... det tar ungefär en halvtimme om dagen.
30 min. x 365 = 182,5 timmar
Om gubben i tv:n har rätt innebär det att jag lagt ner 169,72 timmar helt i onödan... istället för att lägga 2,1 minuter om dagen har jag lagt 30. Det är inte utan att man känner sig som en looser...
All denna tid hade kunnat lagts på annat, varför inte 80 st Göteborgsvarv? Eller 510st Body Combat med Les Mills framför tv:n? Eller 226 promenader runt golfbanan.... Skulle också kunna vara 170 fikatillfällen som bara har glidit mig ur händerna....

Jaha.. då vet man det..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)