fredag 4 december 2009

det gäller att passa på

när Lillasyster sover, att göra allt man inte hinner pilla med annars...
Jag har idag ägnat hela förmiddatsluren till följande saker;

- började baka den tryffeltårtan som jag lagt ut bild på här på bloggen. Den är glutenfri. Iallafall, hällde smeten i springformen (alltså, en löstagbar form, två delar, botten och kant, ni hajar?). Skulle sen lite snabbt och smidigt slänga in den i ugnen. Problem. Själva kanten satt inte fast, utan... ja, det rann ut lite. Försökte rädda det som räddas kunde tillbaka in i formen, det fanns en hel del på bänken och spisen...Så ja. Ingen fara på taket, det går bra.

- lite svårt att fatta när kakan var klar, eftersom resterna runt om formen blev brända och luktade, men resten var inte i närheten av att vara klart... intervallträning, till och från ugnen...

- vi har ju som bekant två barn som firar födelsedag i december och gör en gångs skull tänkte jag ordna en "grattis-annons" i lokaltidningen. Jag tycker annars att det gränsar till töntigt och pinsamt. Vet ej varför. Men iallafall. Mailade med dem, letade rätt på ett kort, betalade snabbt in vad det kostade. 100:-. MEN jag tyckte att det var en bra idé att betala 1000:-.... tydligen. Nu kan jag inte göra slut på dem under helgen, det är ju positivt. Har ringt ett antal samtal.

- Tryffeln som skulle ligga ovanpå kakan gick finfint att göra, bredde ut den och det såg smaskigt ut. In i kylen. Nötterna doppade i choklad och klara för garneringen... hittade ett fat att lägga kakan på... skulle jag kanske ha brett ut tryffeln efteråt kanske? Fipplade runt med kakan i handen, försökte få bort det kladdiga pappret under... då viker sig alltihopa runt min hand, hela kakan. Nu är det bråttom, annars rinner all tryffel av...
Hann precis pussla klart kakan, innan Lillasyster vaknade.... Jättevacker. En sån man är sugen att ta kort och visa i sin blogg. Inte.

Det är så skönt när man får mycket gjort.... bra saker. Saker man inte kunde ha varit utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)