lördag 17 april 2010

britter

Jag verkar ha nån "hang up" på britter...
Jag ser på tv, men jag har inget program som jag direkt slaviskt följer. MEN jag har fastnat för; En plats i solen - britter som letar hus på nån solig plats
Masterchef - brittiska amatörkockar som tävlar om att bli bäst
Den nakne kocken - Jamie Oliver (fullt påklädd)
Two fat ladies - två riktigt maffiga brittiska damer, som åker mc med sidovagn och lagar mat
Enkel biljett - människor som ger upp sin tillvaro för att börja om nån annanstans i världen

och nu senast... Grand Designs - ett program om, just det, britter, som har fått nån idé om husbygge. Ett eget husprojekt. En familj byggde om en gammal lada till ett boningshus, och det blev magnifikt. Ett annat par byggde om ett gammalt typ vattentorn. En snubbe byggde ett hus helt i trä och halm. Och nu senast; ett par som hittade ett gammalt, gammalt, slott i ruiner. I Toscana. Hör ni hur det låter? Toscana.. Iallafall, jag kom in lite sent i handlingen och det var i stort sett färdigbyggt, men herre jesus vad vackert det var!
Ett stort slott, i sten, på en kulle, med mäktigt torn och loggia. Med fönster som var 2,5 m höga, med en sagolik utsikt över den Toscanska dalen.
Jag gillar inte rödvin, och inte direkt ost heller... Men jag kunde ändå se mig själv sitta uppe i tornet, med ett stort glas vin och en ost. Njuta av solnedgången. Känna doften av färska örter och pinjeträd.

Såg ut att ha kostat 20-25 miljoner kronor... men deras budget var tydligen "bara" 350 000 brittiska pund. Det är ju inte lite det heller, men ändå, så imponerande.

Jag vet inte om man måste vara britt, för att vara tillräckligt tokig, och ge sig på såna projekt. I den storleken. Men det verkar inte vara nån nackdel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)