torsdag 14 juli 2011

vad jag lärt mig...

Man kan väl säga att jag har blivit lite mer klok, den senaste tiden. Eller erfaren. Eller bara grinig?

- jag har lärt mig att när man tror att man typ inte har mer än nåt lass kvar att köra, till nya placet... då har man bara gjort hälften. Det är sant. Det är inte bara som skitnödiga människor säger. Det är faktiskt sant. Vad det beror på vet jag inte, för det verkar inte logiskt. Men allt sant, är inte logiskt.

- jag har lärt mig att man kan bli trött på människor, som man faktiskt inte har träffat. Och deras husdjur. Jag uppskattar hundar mera, när deras päls inte sitter i målarfärgen på mina väggar. Det vet jag nu.

- jag har lärt mig värdet av att hyra in hjälp till flyttstädningen. Visserligen har jag inte fått fakturan ännu, men det känns som att det var värt det. Värt. Heja Veris. Heja RUT.

- jag har lärt mig att om jag vill ha ett lätt jobb, där jag inte behöver låtsas vara seriös, där ribban är så lågt satt att jag inte ens behöver göra mina arbetsuppgifter, då ska jag jobba på Svensk Fastighetsförmedling. Och så pratar vi inte mer om det.

- jag har lärt mig att man kan bli lycklig över att få använda extraskivan till köksbordet, så att det blir lååångt. Vilken känsla.

- jag har lärt mig att om man tror att det räcker med fem garderober, då behövs det tio.

- jag har lärt mig att även om man tycker att man har slängt massor av grejor och kläder, så finns det säkerligen grejor till ett par tre säckar till att slänga. Lätt.
Nu skiter vi i allt bra jag har lärt mig. Kolla här istället. Familjen som bodde här innan, hade inte flyttstädat, det visste vi. Ingen nyhet så sett. Men de hade inte ens städat litegrann... ni vet i tvättmaskinen, där man häller tvättmedel och sköljmedel? Den man alltid har så dåligt samvete för att man sköljer av för sällan? Mmm.. den... den var alldeles svart av smuts..den har ingen tittat åt den senaste femårsperioden... den fick jag lägga i blöt och skrapa ur... fresh..

och bilden ovan, föreställer skivan ovanpå köksskåpen. Tyvärr gör inte kortet verkligheten rättvisa. Segt, fett, smutsigt. Jag är inte klar ännu, började igår natt. Hittills har det gått åt en halv flaska såpa och tre tvättsvampar. Och ett par gummihandskar. Must have.


Nej, nu tar vi nåt lite roligare; känner ni igen tapeterna?


Varför ändra ett vinnande koncept, tänkte vi, och valde exakt likadana tapeter igen. Likadana som vi hade i förra huset. Och det kommer att bli så BRA.
För tillfället är köket inte fagert. Repigt, hårigt och skitigt golv. Halvtapetserat på väggarna. Verktyg på golvet under bordet. Inget kakel, bara gipsskivor. Men... det tar sig.

Snart så... snart kan vi kalasa här i familjen igen! Kräftskiva kanske?

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Kommer du jobba vidare med några byggprojekt den närmsta framtiden?

    Jag jobbar på ett byggforum och skulle tycka det vore jätteskoj om du ville lägga upp ett eller ett par projekt där. Jag kan erbjuda en liten morot eftersom jag tror du skulle göra ett bra jobb.

    Hör av dig på mejl så berättar jag mer, helgibyggla@gmail.com

    Vänliga hälsningar
    Helgi

    SvaraRadera
  2. Harpansklang va synd att du nyss fått ett jobb Malin, annars hade du kanske haft en framtid som byggprojekterare...........hur myyysigt låter inte de....:) Moderjord!!

    SvaraRadera

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)