tisdag 25 augusti 2009

en plats i solen







Idag skulle jag städa, hade jag tänkt. Skulle springa runt i huset som ett skållat troll, och plocka här, damma där, sopa, svepa, suga, putsa, lägga in, lägga undan..


MEN... lusten infann sig inte... jag vill inte städa idag, är inte sugen. Så istället bakade jag, ett gammalt favoritrecept som jag har "dammat av"(riktigt medelålders vitsigt eller hur?)...






4 dl vetemjöl


3tsk bakpulver


1dl socker


2tsk stött kardemumma


100g margarin


1ägg


2dl mjölk




Alla torra ingredienser blandas ihop, sedan rör man i det rumsvarma margarinet. Sist blandar man i ägg och mjölk. Bred ut i en form, om man vill kan man strö över pärlsocker / hackad mandel eller liknande.... 200 grader i ca 30 min.






Å då blir det en Kardemummakaka!... En bra grej är att smeten inte är så jättegod, så det blir lika mycket kaka, som recept är tänkt för...




jag har hittat ett litet småkul tv-program (tv8), "en plats i solen", som handlar om bleka britter som vill köpa sig ett hus utomlands. Det har varierat lite mellan Frankrike, Grekland, Spanien och Grand Bahama. En mäklare har valt ut 5-6 olika objekt som de tittar på... tja, det är ungefär det som det handlar om, svårt att förklara varför det är så bra... jag sitter oftast och är lite avundsjuk.. vem skulle inte vilja köpa sig ett hus i Grand Bahama? Hur fick de ihop alla pengarna, brukar jag undra? De är bergis kriminella och ser bedrövliga ut i bikini... vad ska de med ett sommarhus till?
Samtidigt är det härligt att se människor som vågar slå till, chansa lite, leva sin dröm...

Så detta har jag gjort istället för att städa....


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)