torsdag 25 augusti 2011

kort om dop

Jag fick en fråga i kommentarsfältet om hur vi döper våra barn, och det handlar väl inte om namnen de fått antar jag :o)
Osäker på om personen menar i vår familj eller i vår församling, men oavsett så blir ju svaret detsamma, iallafall i den här frågan.
Svaret blir väldigt kort, och om det är så att jag missuppfattat frågan eller glömt nåt, går det bra att maila mig också, så får jag försöka förklara lite bättre:

Vi har valt att inte döpa barnen som spädbarn, vilket annars kanske är det vanligaste i Sverige, utan istället ha en barnvälsignelse. Anledningen till det är, att vi tror och tycker att man ska välja själv om man vill bli döpt. Eftersom det står i Bibeln att "den som tror och blir döpt, ska bli räddad" (nej, jag orkar inte leta reda på var det står, och ja det kan hända att jag har citerat fel). Men i den ordningen alltså, tro först, dop sedan.
Självklart finns det en risk att ens barn inte vill döpa sig, och den får man ta.

så, som sagt. Väldigt kort. Men jag finns på malur73@gmail.com också...

kram å sånt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)