söndag 10 januari 2010

ljud och oljud

Har stått i köket större delen av dagens ljusa timmar... inte så kul precis när man gör det, när händerna är torra av all potatisskalning.. men jag tänker att det kommer kännas bättre i kväll och imorgon när jag inte behöver göra mat, för det är minsann redan klart!
Övermognadspoäng! Iallafall, när jag stod där ensam i köket började jag fundera över ljud, ljud och oljud. Vilka ljud jag gillar och vilka jag inte gillar....

Ljud jag gillar;
- vatten som kluckar mot en liten eka eller brygga
- snön som knarrar under skorna, när det är minus 10 grader
- lillasyster när hon sitter och småsjunger för sig själv
- när man fräser lök
- kaffebryggaren, när man kommer in frusen ifrån all snön
- eld som knastrar i kaminen

Ljud, som jag inte tycker är speciellt angenäma;
- golfapplåder
- smask vid matbordet (håll igen munnen, för hela friden!)
- lillasyster när hon bestämt sig för att vara vaken, kl 04.30
- sopbilen, när man har glömt att ställa ut soptunnan
- när man trampar på en mogen snigel (fast det är kanske mer känslan än ljudet?)
- porslin som går sönder, när man har barnen med i affären

ok, nu ska här ses på skidor. Jag inomhus, de utomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)