torsdag 29 december 2011

om julen, i bilder

Då var julhelgen över och snart hela december och året. Går det fortare än tidigare, eller är det bara som det känns?
Efter att ha njutit av adventsstämning hela december, med värmeljus, pepparkakor, glögg och clementiner så känner jag mig nöjd. Mätt på jul. Den där snopna känslan, man ofta hade som barn(hoppsan är det redan över?!), finns inte alls. Det är skönt.

Pepparkakshuset anno 2011, nu uppätet

Jag är annars ganska dålig på att njuta av saker. Att kunna sakta ner och vara lite i nuet, som det brukar heta. Jag planerar ofta saker långt i förväg, saker som ska ske sen... senare. Inte nu.

Tvärtom verkar jag omedvetet ha valt en helt annan strategi. Jag avskyr ju att bli negativt överraskad, så för att inte bli det, så tar jag aldrig ut nåt positivt i förskott. Jag tänker att besvikelsen blir så mycket större och jobbigare att hantera, om man varit alldeles för glad innan...



Siamesisk tomte, till allas glädje, även min


Lite sorgligt. Och så dumt. Det vore mer logiskt att ta ut glädjen i förskott, för när det sen blir så där bra, så att man kan glädja sig en gång till, ja då har man ju fått glädja sig två gånger för samma sak. För enligt statistiken händer ju nästan aldrig det man oroar sig för iallafall.


Jag kan rensa undan tvätten och disken för att kunna sitta i soffan. Men när tillfället kommer då jag alltså har tid att sitta där, kryper en tanke på... "nu när jag har tid, kanske det finns nåt annat som måste göras, så att man slipper det senare"...


vanlig tomte, törstig och varm, men han hade ju också dubbla byxor på, förberedd på snö


Mycket av det jag gör, gör jag för att slippa senare. För att jag ska ha gott av det senare. Sen. Inte nu.


han ser ut att ha varit ute och sprungit mycket, spinkis..


Är jag ute och springer, är det ofta för att det är så skönt efteråt. Sen. Senare.





ett mysigt litet pyssel från dagis


Min barnmorska, jag har haft turen och lyxen att ha samma vid alla graviditeter, sa en gång till mig "malin, du är nog inte en sån där som sätter sig ner och njuter va?"

Så kanske att jag måste börja tänka om? Bli bättre på att finnas här och nu. Inte ägna en massa tanke på saker som ska, eller bara kanske ska, ske senare. Att finnas med på resan och inte bara tänka på målet.


fondväggen blev klar och helt ok..


Alla överraskningar kanske inte behöver vara av ondo. Alla överraskningar kanske inte innehåller fattigdom, sjukdom eller ond bråd död. Det kan hända trevliga saker också... om man låter det hända...





pyssel från fritids


Under året som gått har vi flyttat, till ett nytt och större hus. I vanlig ordning har jag lättare att se det som behöver göras, snarare än det som redan gjorts. Men jag är oerhört tacksam för att vi kunnat köpa det. Det passar oss ganska perfekt. Faktiskt. Jag måste säga det. Om jag njuter av det? Jobbar på det....


julklapp som värmer hjärtat


Under året som gått har barnen börjat nya klasser och nya dagisavdelningar. Det verkar, både på barnen och deras lärare/fröknar, som att det går bra. Riktigt bra. Jag tar ut det i förskott att jag tror att det kommer gå bra framöver också.



finaste lillasyster i lockigt hår


Under mellandagarna har vi kikat på gamla filmer, filmer från resor till Mallorca, Tanzania och Rovaniemi. Bland annat. Och man slås av hur fort tiden gått. Går.

Desto viktigare då att kunna stanna upp i vardagen. Att kunna vara här och nu. Att kunna ha i morgon är inte alla förunnat, men vad är imorgon, om man inte tar vara på idag?


Det ska nog få bli mitt nyårslöfte för 2012. Att bli bättre på att finnas. Finnas just nu. Inse vad som är viktigt för mig. Njuta av det som ska njutas av. Glädjas över sånt som glädjer mitt hjärta. (Oavsett vad jag tänker kan hända senare).

Så. Där var alla bilderna. Fina va?

2 kommentarer:

  1. Fina bilder & fint nyårslöfte! Svårt att vara i nuet, men ack så viktigt att tänka på och vara medveten om. Lycka till! Hoppas helgen blir bra.
    KRAM
    Pillan

    SvaraRadera
  2. tack! kanske att jag siktar lite högt? :o)

    SvaraRadera

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)