torsdag 8 december 2011

"grabben hela dan"

I söndags hade vi kalas, för både Lillasyster som fyllde tre och i förväg för Storebror som fyller nio. Och nej, några kort har jag inte lagt ut. Det har inte riktigt hunnits med. Men det var mysigt iallafall, adventsmys med familjen. Pepparkakor med brieost och päronmarmelad. Leilas layered winter cake, saffransrutor, vaniljglass, kolasås och rocky road. Proppmätta.

Men iallafall, det var inte det jag skulle skriva om. Plötsligt, på kalaset alltså, kommer MS galopperande "kom, fort"... "behöver assistans"...
Lillebror har lyckats att skita ner sig å det grövsta. Mer än jag någonsin sett nån göra. Det hade letat sig uppför ryggen, vällde fram över byxkanten. Yum.
Sanera, sanera, sanera och sanera mera.

En engångsföreteelse tänker man. Och biter ihop. Kalasar vidare.

Några gånger på dagis har de uttryckt sig lite roligt. "Kissar han inte väldigt mycket?"
Vad svarar man? "Ja, kanske, om han har druckit mycket. Hänger ju ihop det där"...
Eller så har de sagt att "idag, har han bajsat två gånger"... Ja, ok... bra, då vet jag. Det har legat tvättpåsar med smutsiga kläder på hans plats på dagis, de har bytt när det knappt har behövts, har jag reagerat lite på.
Tänkt att de kanske... ja, överdriver lite. Är lite, ja, jag vet inte...

Så igår, så låg det ännu en påse, och jag ser att han inte har samma outfit som när jag lämnade honom på morgonen. Samma info "han har bajsat två gånger idag" och jag svarar på ren rutin "ja, äter man som en häst, blir det såklart utgifter"..
Dagisfröken säger då till mig att "ja, idag på mellanmålet fick han bara en tallrik yoghurt"...

Jag hörde vad hon sa, och tänkte inte så mycket mer på det. Senare blev jag lite irriterad och tänkte att vafalls! man får väl äta så man blir mätt?!
Glömde bort tvättpåsen, ända tills jag skulle gå och lägga mig. Började nysta i hans kläder. Intvinnat och bökigt.. tänkte att de där tetiga fröknarna varit lite fisförnäma och bytt blöja med klädnypa över näsan, sett 2mm smuts på byxorna "iiieeehhh, här måste bytas" ..
Men ACK och ve, så fel jag hade. Han hade gjort det igen!!!!!!

Det var ett totalt kaos ibland kläderna... det var skit överallt. På sockar, på byxor, på tröja och på body... Det var nästan svårt att ta in hela krigsskådeplatsen....

Och nu kan jag faktiskt förstå fröknarna om de aldrig nånsin vill ge honom nån mer mat. Ever. Holy Moly...

Extra mycket tvättmedel, extra mycket sköljmedel och 95 grader. Är han för ung för att fasta?

2 kommentarer:

  1. :) De är bra att pojken har ordning på magen...då mår han bra!!Moder jord.

    SvaraRadera
  2. Ja magen är det inte fel på, men tjocktarmen kanske?

    SvaraRadera

Vad kul om du vill lämna en kommentar! :o)